Jednoduchý návod na to, jak dělat pěkné fotky jídla
V dnešní doba nedílnou součástí návštěvy restaurace, domácího vaření nebo i grilování je focení jídla. Zděšené pokřikování “počkej, nejez to! Nemám to vyfocené!” doprovází snad každý druhý chod. Ať už máte focení jako koníček a nebo chcete sdílet své meny s lidmi na instagramu, přinášíme několik rad, jak správně jídlo nafotit.
V následujících pár řádcích se pokusíme položit ty nejzákladnější otázky a hned v zápětí na ně odpovědět. Snad tento článek pomůže každému bez ohledu na účelu fotek.
Z jaké perspektivy fotit?
Perspektiva se odvíjí od volby jídla.
- Většinu jídel je dobré fotit kolmo shora. Z této tzv. ptačí perspektivy je všechno na snímku ostré. Dejte pozor na světlo, abyste si při focení nestínili. Pokud fotíte doma, focení z této pozice vyžaduje pečlivé aranžmá jednotlivých prvků.
- Fotit ale můžete také šikmo shora. Šikmý pohled poskytuje fotografii výstižnější a plastičtější dojem. Jsou více patrné prostorové body a i tak se dá dobře kontrolovat hloubka ostrosti.
- Focení z boku je variantou pro jídla aranžovaná na výšku. Když tedy fotíte zmrzlinový pohár, několikapatrový dort nebo hamburger, kde je důležité zachytit jednotlivé vrstvy je vhodnější, se na objekt dívat z boku.
- Jako poslední je čelní focení. Fotit čelem k objektu je vhodné pro jídla, která naopak nemají více vrstev a jsou spíše v jedné rovině. U této varianty si dejte pozor na pozadí, aby se vám na snímku neobjevil nějaký rušivý předmět.
Je světlo nepřítel nebo spojenec?
Na tuto otázku lze odpovědět velmi jednoduše: oboje. Světlo je pro každé fotografie klíčové. Pokud se světlem umíte pracovat a víte, jak ho využít, může být ohromným spojencem, který pomůže k originalitě snímku. Jestliže ale naopak nevíte, jak se ke světlu správně postavit, může vám pořádně zavařit – a tím opravdu nemyslíme marmeládu nebo okurky.
Přirozené světlo pravděpodobně nemá konkurenta. Ať už pečete chleba nebo zkoušíte recepty na rybí speciality, pro dobrou fotku běžte vždy k oknu. Dejte pozor, aby část talíře nebyla osvícená příliš a ta druhá naopak ve stínu – to zkazí každou fotku.
Se světlem si můžete i pohrát. Ohýbat světlo pomocí bílého papíru nebo odrazových desek dnes již svět fantazie ale realita. Když světlo dopadá na talíř např. pouze z boku, popadněte bílý papír a udejte paprskům ten správný směr.
Nebojte se využít stín, který vrhá váš pokrm na stůl nebo podložku. Při správném zachycení dokáže ozvláštnit obrázek a podtrhnout autentičnost.
Dokáže vyvážená bílá udělat větší chutě?
Chutné a lákavé jídlo na fotce vypadá pouze tehdy, pokud má ty správné barvy. Při focení se často stane, že např. světlo žárovky vytvoří barevný posun a z bílého talíře se stane zažloutlý tác. Tyto stíny jsou vidět nejvíce právě na bílé. Proto je důležité se snažit o zachování původní barvy a co nezvládne foťák doladit korekcí barev v editoru.
Co je foodstyling?
V češtině existuje krásný výraz, který charakterizuje právě pojem foodstyling a tím výrazem je jedlé umění. Ano, aranžování jídla a servírování na talíř se dnes již stává uměním. V takovém případě je člověku až líto jídlo sníst. Na foodstylingu je třeba pracovat a zkoušet ho.
Ano nebo Ne rekvizitám?
Pro hezkou fotku jídla není zcela nutné předělávat styl kuchyně. Většina snímků je stejně z takové blízkosti, že je na ní vidět pouze jídlo, talíř a někdy kuchyňská linka nebo stůl. Prostředí, do kterého jídlo vnoříte je opravdu klíčové pro vytvoření důvěryhodného pocitu.
Prostředí vytvářejte v souvislosti s jídlem a jeho přípravou, surovinami či kuchyňským náčiním. Takové prostředí vytváří harmonický celek. Takže rekvizitám jednoznačně ano. Použijte skleničky, příbory, syrové suroviny, ubrousku, prkénko, kamennou desku, koření atd.
Jak fotografii barevně oživit?
Nebojte se do záběru nacpat co nejvíce barevných detailů. I jednobarevná na pohled možná trochu nudná jídla mohou mít v konečném důsledku šmrnc. Barvy můžete použít jak příbuzné hlavnímu objektu, tak naopak ty velmi kontrastní.
Nezapomeňte ale na důležitost hlavního objektu. Pokud naservírujete do hněda opečený steak přelitý též hnědou pepřovou omáčkou a umístíte ho na dřevěný hnědy stůl, jídlo opravdu snadno zanikne.
Záběr jednobarevných jídel lze oživit kontrastním talířem, zelenou ozdobou z bylinek nebo jednobarevným ubrusem.
Je dobré fotit proces příprav?
Například u reklamních fotografií divák vloží mnohem více důvěry fotografii, která zachycuje proces příprav než samotný výsledek. Takové fotografie totiž přesvědčí diváka a vloží do nich jistotu, že daný výtvor patří právě restauraci, která jej prezentuje na svých webovkách.
Stejně tak to funguje, i když fotíte jídlo doma. Kouzlo fotky, na které jsou vidět pekařovi ruce zpracovávající těsto nebo šéfkuchař upravující poslední detaily při servírování, je nepopsatelné a nekonečné.
A co vy, taky jste dostali takovou chuť něco zakousnout jako my?
Kohoutová Klára