Co si představit pod pojmem reklamní fotografie a jaký je její účel?
Co si představit pod pojmem reklamní fotografie a jaký je její účel?
Podnikáte a potřebujete se nějak zviditelnit na trhu? Chcete být silnější konkurencí pro vaše rivaly? Potřebujete přilákat nové zákazníky? Nebo máte foťák neustále při sobě a chcete si rozšířit obzory a portfolio? Slyšeli jste už o reklamních fotografiích? Vzhledem k široké konkurenci napříč odvětvými je důležité být vidět nejen pro začínající podnikatelé. Dát zákazníkům jasnou představu o svých produktech a službách. Neustále se zdokonalovat a informovat veřejnost o svém konání.
O marketingu řekl Jay Conrad Levinson:
„Marketing není jednorázová akce, ale proces. Má začátek, střed, ale nikdy konec, proto je to proces. Můžete ho zlepšovat, zdokonalovat, měnit, nebo zastavit. Ale nikdy s ním úplně neskončíte.“
Jedním z možností marketingu jsou tzv. reklamní fotografie, které jsou dnes už součástí velké části propagace.
Co je reklamní fotografie?
První podstatnou věcí, jak reklamní fotografii definovat je její účel. Hlavním účelem těchto fotografií je propagovat produkt či službu, upoutat pozornost zákazníka a tak zvyšovat prodej.
Nutno podotknout, že není podmínkou, aby hlavním subjektem reklamní fotografie byl daný produkt nebo služba. Fotografie může fungovat i jako podpora značky. Co tím myslíme? Jde o to, že není nutné zachytit přímo předmět, který chceme propagovat. Můžeme například zachytit situaci, ze které vyplývá použití daného produktu.
Většinou se ale spíše setkáte s produktovými fotografiemi, kde propagovaný produkt je hlavním subjektem fotografie, a to včetně obalu a značky.
Kde se dá reklamní fotografie využít?
Obecně se dá říct, že reklamní fotografie se používají v médiích. Média lze charakterizovat jako všeobecná technická podpora komunikace. Mezi nejdůležitějšími médii pro produktové fotografie řadíme noviny, časopisy, letáky, katalogy, internet, indoor a outdoor propagaci.
Internet
Internet je pravděpodobně nejrozšířenějším nástrojem podnikatelů, jak k jejich činnosti, tak k reklamě. Na internetu lze tyto fotografie umístit na bannery, sociální sítě nebo na svůj vlastní web.
Tisk
Tištěná média se stala mezi firmy velmi populární. Ať už se jedná o noviny, letáky nebo kataloggy. Nejdůležitějším úkolem fotografie je zaujmout pozornost čtenáře.
Velmi chytrou reklamou můžu být oblíbené kalendáře. Ty jsou součástí snad každé domácnosti a jsou lidem tak denně na očích a dávají impuls podvědomí k zakoupení daného produktu. Navíc si firma může vylepšit image, když bude kalendáře rozdávat např. jako dárky, na různých promo akcích.
Plakáty
Nelze zapomenout ani na velmi rozšířené plakáty. Hned po internetu jsou zřejmě nejpoužívanějším nástrojem pro propagaci. Plakáty je možné použít pro výlep venku, i ve firmách na nástěnky.
Nenápadná reklamní fotografie se může objevit i na předmětech. Některé firmy používají tyto fotky na potisk triček, hrníčky nebo krabičky na svačinu.
Lifestylová produktová fotografie
A jak by měla fotografie vypadat? Můžeme se setkat se dvěma možnostmi. Buď je produkt na bílém pozadí, kde nefiguruje nic jiného než výrobek. Tyto fotky jsou vhodné spíše na eshop, do katalogu atd. Jejich účel je spíše informativní – jde o představení produktu, jeho konstrukce, designu apod.
Více oblíbeným a praktičtějším jsou dnes tzv. lifestylové fotografie. Účelem reklamních fotografií je zaujmout a přilákat zákazníka. Když tedy chcete prodat například brambůrky, nevyfotíte pytlík na bílém podkladu. Ale připravíte si zátiší, celé pohodové scény, kde se pár dívá na film a před sebou má občerstvení.
Tyto fotografie mají příběh, emoce, nebo ukazují běžné použití.
Závěr? Reklamní fotografie jsou v dnešní době nedílnou součástí každé propagace. Důležité je, aby zákazníka zaujala, vyvolala v něm chutě, touhu nebo chtíč. Není pravidlo dát produkt vždy do středu fotografie. Občas se vyplatí cílit na vyplynutí situace z fotografie.
Jak se reklamní fotografie vyvýjeli?
Už na konci třicátých let 20. století, byly reklamní fotografie celkem známým pojmem. Hlavním obdobím pro rozvoj propagačních reklam bylo meziválečné období. Svým nástupem postupně nahrazovala kresby, které se do té doby používali.
Jeden z prvních známých produktových fotografů byl Edward Steichen. Ten měl v letech 1923-1938 své studio v New Yorku, kde se věnoval právě reklamnímu focení. Postupem času se z reklamních fotografií stává umění, jako každé jiné
Závěr? Reklamní fotografie jsou v dnešní době nedílnou součástí každé propagace. Důležité je, aby zákazníka zaujala, vyvolala v něm chutě, touhu nebo chtíč. Není pravidlo dát produkt vždy do středu fotografie. Občas se vyplatí cílit na vyplynutí situace z fotografie.