6 tipů pro focení business portrétů z pohledu fotografa

Kvalitní business fotografie jsou nezbytné pro úspěšnou prezentaci každé firmy. Pokud takové fotografie pořizujete klientům často, jistě se v této oblasti cítíte jako ryba ve vodě. Všechno je ale jednou poprvé. 

Co dělat, pokud to je i případ fotografování business portrétů? Na co se připravit a jak fotit co nejlepší business portréty? Podívejte se na tipy, jak fotit jako profesionál, aby vaše fotografie byly tou nejlepší prezentací vašich klientů.

1. Komunikujte se svým klientem 

Pro začátek každého fotografování je důležitá komunikace a jinak tomu není ani v případě fotografování business portrétů. Určitě je dobré pochopit, jaká jsou očekávání na straně klienta a k čemu chce fotografie využívat. 

Pro fotografa je důležité tyto informace mít, protože potom může snáze vytvářet kompozice, která očekáváním odpovídají. Pochopit, proč klient chce business fotografie je tedy klíčové. 

Tip: Snažte se získat co nejvíce informací o povolání, zájmech a preferencích. To vám pomůže vytvořit příjemnou a uvolněnou atmosféru, v které se bude model cítit dobře a fotografie tak mohou vypadat hned lépe. 

Proč lidé chtějí business portréty? 

Business portréty jsou fotografie, které lidé využívají k reprezentaci své firmy na webových stránkách, v sociálních médiích a všude tam, kde je potřeba se ukázat v dobrém světle. 

Existuje samozřejmě více dílčích důvodů, proč je dobré mít kvalitní business fotografie na webu, zde uvádíme několik z nich: 

  • Zaujmout zákazníky: profesionální fotografie mohou přilákat pozornost zákazníků a zvýšit zájem o firmu a její produkty 
  • Vylepšení online prezentace: fotografie je často první, co zákazník vidí a kvalitní fotografie tak mohou vylepšit celkový vzhled webových stránek a zvýšit tak mimo jiné důvěryhodnost firmy
  • Představení zaměstnanců nebo týmu: zákazníkům mohou takové fotografie pomoci lépe pochopit, kdo jsou lidé, kteří se o ně starají, kdo za firmou stojí a jak mu mohou být konkrétní lidé nápomocni 

O business fotografie ale mohou mít zájem i lidé, kteří chtějí vylepšit svůj vlastní životopis a udělat lepší dojem při ucházení se o práci.

2. Poskytněte klientům cenné rady 

Imagine by prostooleh on Freepik

Nejsou to jen klienti, kdo má nějaká očekávání. I vy jako fotograf budete od modelů něco potřebovat. Komunikujte ještě před focením s klienty a vysvětlete jim, co po nich chcete. 

Buďte milí a příjemní, aby se ve vaší přítomnosti uvolnili a cítili se přirození, jen tak budou na fotografiích vypadat dobře. Žádná póza by pro ně neměla být nekomfortní. 

Poraďte s pózami 

Póza hraje při fotografování velkou roli. Všímejte si detailů, jak je míra otevření očí nebo rozložení rukou. Doporučujeme některé pózy vyzkoušet s klientem u zrcadla, které mu pomůže nastavit se do pózy, která se i jemu samotnému líbí. 

Jestliže má model k dispozici rekvizity, například drží v ruce telefon a předstírá hovor, nebo si pohrává s brýlemi, zkontrolujte, zda jsou i rekvizity směřovány na správnou stranu a nepůsobí rušivě. 

Důležité je také držení těla v optimální poloze tak, aby bylo zdůrazněno jeho profesionální a přirozené chování. 

Existuje několik základních póz, které můžete vyzkoušet: 

  • Základní postoj ve stoje s rovnými rameny, mírně roztaženýma nohama, model může mít ruce volně dolů, lehce zkřížené na hrudníku nebo v bok 
  • Pokud fotografujete v interiéru, může být vhodná také sedící pozice, kdy model sedí se zkříženýma nohama 
  • Vypadat dobře mohou kromě fotografií s pohledem do kamery také fotografie s pohledem do dálky, což může vytvořit dojem důvěryhodnosti. 

Poraďte s oblečením 

Šaty dělají člověka. To platí i při pořizování tohoto stylu fotografií. Vždy buďte klientu k dispozici a poraďte mu s vhodností business oblečení a jeho výběrem. Zde je několik tipů, jaké oblečení by mohlo být to pravé: 

  • Dbejte na to, aby oblečení modelovi dobře sedělo, nebylo příliš volné nebo naopak příliš těsné a umožňovalo pohodlné pózování. 
  • Obecně se doporučuje jednobarevné a decentní oblečení, které příliš neodvádí pozornost. Pokud je modelem muž, můžete zvolit oblek nebo pouze košili, ideálně světlejších barev. Pokud je modelem žena, jsou vhodné elegantní šaty i blůza nebo elegantní dámská košile se sukní. 
  • Model může svůj outfit doplnit i o své oblíbené doplňky, jako jsou hodinky, kravata, šperky nebo šátek, které mohou dodat fotografiím osobitý charakter. 

3. Zaměřte se na světlo 

Imagine by Freepik

Správné osvětlení je klíčové pro vytvoření kvalitního business portrétu. Pokud máte tu možnost, snažte se co nejvíce využít přirozeného, denního světla. Modela si vždy musíte nastavit tak, aby byl světlem osvětlen především jeho obličej. 

Pokud budete pro focení používat světlo umělé, snažte se o použití světel s vyváženou barevnou paletou, aby obličej modela nebyl zbarven do modra nebo žluta. 

4. Pracujte s pozadím a prostředím 

To, jak si modela na fotografiích nastavíte, záleží jen na vás. Pokud s business fotografiemi teprve začínáte, doporučujeme studovat – pořiďte si časopisy, hledejte jiné business fotografie na webech a hledejte inspiraci. 

Vždy však dbejte na to, aby pozadí bylo čisté a nijak nenarušovalo hlavní subjekt vašeho fotografování. S tím souvisí také výběr vhodných dekorací – vše by mělo působit příjemně a vkusně. 

5. Myslete na celkovou kompozici 

Snažte se najít správnou kompozici fotografií, které zdůrazní hlavní subjekt a bude zároveň vizuálně příjemná. Ujistěte se, že záběr není příliš stísněný a že má model kolem sebe dostatek prostoru. 

TIP: Dobře vypadají fotografie focené za masivním dřevěným stolem, u počítače, ale také s neutrálním jednobarevným pozadím. 

Nebojte se změnit pozici nebo zorné úhly, z kterých fotíte. 

6. Retušujte a upravujte 

Imagine by drobotdean on Freepik

Vždy byste se měli snažit o co nejvíc přirozený vzhled vašich klientů. Někdy je ale potřeba provést jemné úpravy pomocí nejrůznějších softwarů pro úpravu fotografií. Tady záleží jen na tom, který program preferujete. 

Ujistěte se, že jsou fotografie dostatečně ostré, kontrastní a plné barev, aby vypadaly co nejlépe. 

Shrnutí 

Fotografovat business fotografie může být náročné, ale s dobrým plánováním a profesionálním přístupem můžete vytvořit kvalitní fotografie, které budou dobře reprezentovat vaše klienty. 


Alena Mrvíková, Specialista na optimalizaci webů – Naučte se, jak nastavit základní SEO on page faktory na vašem webu