Jak na kvalitní produktové fotografie? Jednoduchý návod pro laiky

Ať už se chystáte prodávat cokoliv – kosmetiku, oblečení, elektrotechniku, hračky nebo třeba reflexní pásky, budete potřebovat hezké produktové fotografie. Dnes totiž nestačí mít kvalitní produkty, ale to, co prodává je dobrá fotografie.

Pokud jste začátečníkem a ještě pořádně nevíte, jak začít fotografovat, možná by bylo nejlepší svěřit se do rukou profesionálního fotografa, nechat ho odvést dobrou práci a zaplatit. Ne každý to takto ale chce dělat. Proto se společně podíváme na základ dobré produktové fotografie.

Co je to produktová fotografie?

Produktová fotografie, někdy označovaná také jako katalogová, je jeden z druhů reklamní fotografie. Využívá se tedy v reklamě a je důležitá pro prezentaci vašich produktů.

Každý se snaží, aby jeho produktové fotografie jasně vyzařovaly důležité vlastnosti produktu a aby estetika stránka lákala k zakoupení produktu.

Je vždy potřeba vytvořit si vlastní produktové fotografie nebo si je nechat dodat od profesionálů. Na snímky se totiž vztahují autorská práva, a tak není možné snímky jen tak kopírovat.

V případě, že rozjíždíte svůj vlastní eshop nebo jen tvoříte vlastní produktové fotografie, bude nejlepší porozhlédnout se po právních službách pro eshopy, abyste se vyhnuli zbytečným nepříjemnostem a aby jste věděli, jak správně postupovat – nejen při použití fotek.

Rozmyslete si, jaký styl fotek potřebujete

Pro online prodej jsou nejvhodnější fotografie produktů na bílém pozadí, které dovolí produktu vyniknout. Důležité je nafotit předmět ze všech úhlů a také se zaměřit na drobné detaily, které charakterizují daný výrobek.

Není ale “zakázáno” fotit produkty se zátiším. Takové fotografie naleznete například na webech nabízejících dekorace do vašeho domova, kdy si zákazník umí díky atmosféře fotografie představit takový předmět i u sebe doma .

V případě módních doplňků nebo oblečení se často setkáváme také s produktovými snímky na člověku.

V tomto článku se ale zaměříme hlavně na první styl, a to focení produktů na bílém pozadí.

Jak vyfotit dobrou produktovou fotografii?

Při focení na bílém pozadí je důležité věrně zachytit realitu produktu – aby si potom zákazník nestěžoval, že mu domů přišel jiný produkt než ten z obrázku. To nejdůležitější při pořizování fotografií produktů je světlo.

Hra se světlem

Když takové fotografie pořizuje profesionál, dopomůže si k co nejlepšímu světlu například externími blesky a další technikou. My amatérští fotografové si však vystačíme i se slunečním světlem – stačí fotit ve správný čas, aby slunce dopadalo na produkt spíše šikmo než kolmo, a tedy fotit v dopoledních nebo večerných hodinách.

Když si ale zkusíte takovou fotografii na bílém pozadí vyfotit, zjistíte, že vám vznikají stíny, s kterými se možná budete trošku prát. Profesionálové používají světelné tunely k rozptýlení světla, my můžeme světelný tunel zkusit nahradit pomocí bílé igelitky – jednoduše tak, že budete fotografovat přes otvor v tašce.

Úpravám v počítačových programech se ale pravděpodobně nevyhnete. Je důležité vyladit křivky jasu, barev, zvýšit kontrast a další.

Citlivost fotoaparátu

Aby na fotografiích nevznikal přebytečný šum, doporučujeme ještě před začátkem focení nastavit citlivost snímače na co nejnižší. V nastavení fotoaparátu hledejte hodnotu ISO, která označuje právě citlivost při pořizování snímků.

Doporučujeme také použít stativ, aby vaše fotografie nebyly rozmazané.

Kontrast a sytost barev

Kontrast a sytost barev – to jsou parametry, které se obvykle upravují až ve finále, v grafických programech na vašem počítači. Nemusí tomu tak být ale vždy. Pokud už od začátku víte, že chcete na fotku dostat trochu více kontrastu, lze to nastavit už ve fotoaparátu.

Nic se ale nestane, když si tyto úpravy necháte až za stůl k počítači. Naopak.

Ohnisková vzdálenost

Že jste o ohniskové vzdálenosti slyšeli naposledy na hodinách fyziky? Je na čase oprášit znalosti. Při fotografování má ohnisková vzdálenost velký význam.

Pokud chceme dosáhnout realistických fotek, měl by objektiv vidět podobně jako naše lidské oko. Ohniskovou vzdálenost je třeba nastavit na 50-55 mm.